Doi indivizi doresc acelaşi obiect.
Obiectul este uitat şi se ajunge ca dorinţa
unuia să condiţioneze dorinţa celuilalt.
Obiectul este dorit nu pentru el în sine, ci
doar pentru că este dorit de celălalt.
Dacă
prima treaptă o constituie imitarea dorinţei, treapta a doua o reprezintă
imitarea antagonismului.
Imitând antagonismul, se ajunge la un antagonism general.
Cei doi care doreau stăpânirea aceluiaşi
obiect, acum doresc distrugerea aceluiaşi inamic.
Această tensiune se va acumula şi se va îndrepta
spre o victimă.
Ultima treaptă va conduce la eliminarea brutală
a victimei.
Grupul îşi va redobândi calmul, iar victima,
prin faptul că a readus pacea, va fi sacralizată.
În felul acesta explica Réné Girard originea religiei arhaice, a
sacrificiului şi a tabuului .
Crizele mimetice se vor repeta ciclic în
cadrul grupului odată cu apariţia tensiunii.
Procesul
de victimizare este potrivit lui Girard veriga lipsă între lumea animală şi
lumea umană.Este principiul care explică umanizarea primatelor.
Cu ţapii ispăşitori începe cultura şi se
dezvoltă limbajul.
Nu divinitatea a inventat sacrificiile.Violenţa omului a inventat sacrificiile.
Din aceasta perspectivă este făcută o analiză
inedită a creştinismului şi Bibliei.
Violenţa, prin angoasă a devenit credinţă magică şi apoi frică sacră.
"Cele ascunse de la intemeierea lumii" constau în adevarul despre violentă ca proces intemeietor al conditiei umane, adevar pe care omul vrea sa-l uite, reprimandu-l.
Vindecarea de aceasta contagioasa violenta nu se poate face dacat dacă vom reusi sa iubim chiar şi vrăjmaşul violent.
Dacă vom întoarce şi obrazul celălalt.
Dacă toţi vom face aşa, nu vor mai exista vrăjmaşi şi nu vor mai fi violenţe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu