marți, 11 august 2015

„Imperceptibila fracţiune esenţială „



 "Continuitatea parcurilor". Aşa l-am cunoscut pe Julio Cortazar.
 Cortazar, hipnotizatorul, am putea spune. Scrisul lui are această calitate.

Am aflat cu surprindere că povestirea „Funigei” a stat la baza scenariului pentru  “Blow-up”, filmul regizat de Michelangelo Antonioni.

„Funigei” aparţine volumului „Manuscris găsit într-un buzunar”, făcându-mă să reconsider serios rolul buzunarelor în ţinuta vestimentară şi nu numai.
 Michel fotograf și traducător imortalizează cu aparatul său de fotografiat o scenă care îl nedumereşte. Gesturile celor două persoane, un cuplu nepotrivit ca vârstă, îl duc cu gândul la o poveste stranie şi neliniştitoare.  Atenţia lui Michel va fi monopolizată de fotografia mărită care va căpăta viaţa proprie dincolo de cadrul rigid în care o fixase aparatul de fotografiat.
Fotografia este, în opinia scriitorului, una dintre cele mai potrivite modalităţi „de a combate neantul”.

Michel ştia că fotograful operează întotdeauna printr-o schimbare a felului său personal de a vedea lumea cu altul, pe care aparatul i-l impune insidios”.

Ideea este de a surprinde ”gestul revelator, expresia ce rezumă totul, viaţa pe care mişcarea o însoţeşte ritmic, dar pe care o imagine rigidă o distruge secţionând timpul, dacă nu alegem imperceptibila fracţiune esenţială”.

Povestirea mă duce cu gândul la picturile lui Magritte, Cortazar înţelegând la fel de bine ca şi acesta că se poate oferi din punct de vedere artistic, o nouă perspectivă prin prisma intuiţiei, a subconştientului şi a unei percepţii vizuale înnoite.

 „Puterea mea fusese o fotografie, aceasta, acolo, în care ei se răz­bunau pe mine arătându-mi făţiş ce avea să se întâmple. Fotografia fusese făcută, timpul se scursese; ne aflam atât de departe unii de alţii, coruperea se săvârşise, lacrimile fuseseră vărsate, iar restul nu era decât conjectură şi tristeţe.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu