"Continuitatea
parcurilor". Aşa l-am cunoscut pe Julio Cortazar.
Cortazar, hipnotizatorul, am putea spune. Scrisul
lui are această calitate.
Am aflat
cu surprindere că povestirea „Funigei” a stat la baza scenariului pentru “Blow-up”, filmul regizat de Michelangelo
Antonioni.
„Funigei”
aparţine volumului „Manuscris găsit într-un buzunar”, făcându-mă să reconsider
serios rolul buzunarelor în ţinuta vestimentară şi nu numai.
Michel fotograf și traducător imortalizează cu
aparatul său de fotografiat o scenă care îl nedumereşte. Gesturile celor două
persoane, un cuplu nepotrivit ca vârstă, îl duc cu gândul la o poveste stranie şi
neliniştitoare. Atenţia lui Michel va fi monopolizată de fotografia
mărită care va căpăta viaţa proprie dincolo de cadrul rigid în care o fixase
aparatul de fotografiat.
Fotografia
este, în opinia scriitorului, una dintre cele mai potrivite modalităţi „de a combate neantul”.
„Michel ştia că fotograful operează
întotdeauna printr-o schimbare a felului său personal de a vedea lumea cu
altul, pe care aparatul i-l impune insidios”.
Ideea
este de a surprinde ”gestul revelator,
expresia ce rezumă totul, viaţa pe care mişcarea o însoţeşte ritmic, dar pe
care o imagine rigidă o distruge secţionând timpul, dacă nu alegem
imperceptibila fracţiune esenţială”.
Povestirea mă duce cu gândul la picturile lui Magritte, Cortazar
înţelegând la fel de bine ca şi acesta că se poate oferi din punct de vedere
artistic, o nouă perspectivă prin prisma intuiţiei, a subconştientului şi a unei
percepţii vizuale înnoite.
„Puterea mea fusese o fotografie, aceasta,
acolo, în care ei se răzbunau pe mine arătându-mi făţiş ce avea să se
întâmple. Fotografia fusese făcută, timpul se scursese; ne aflam atât de
departe unii de alţii, coruperea se săvârşise, lacrimile fuseseră vărsate, iar
restul nu era decât conjectură şi tristeţe.”