Interesant mi se pare faptul că în abordarea „celei mai dificile teme a
muritorilor” așa cum aflăm chiar din titlu, cei doi au ales să folosească ca
formă literară, scrisoarea. De ce scrisori? Scrisoarea este cea mai personală
formă de scriere, prin scrisoare dobândim o imagine
sufletească a celui care scrie, asemeni unei reflectări în oglindă, iar
corespondența reprezintă cea mai frumoasă consemnare a unei legături între doi
oameni. Andrei Pleșu și Gabriel Liiceanu sunt și un frumos exemplu de prietenie
intelectuală ce durează de mai bine de patruzeci de ani. „Nu ne-am făcut iluzia
că vom clarifica o dată pentru totdeauna problema destinului. Tot ce putem
spera este să fi dirijat atenția fiecăruia spre sensul, rostul și ordinea vieții
și a lumii” spune la un moment dat unul
dintre ei și formatul acesta al
corespondenței ca formă de scriere, concordă cu această abordare.
În prima scrisoare adresată de Gabriel Liiceanu lui Andrei Pleșu sunt evocați
anii Păltinișului, figura mentorului Constantin Noica „unic monarh al
imperiului filosofic” care îi dedicase fie unor ”destine de semizei”, fie de
„cai de curse”. „Dacă oamenii de știință se zbat să afle originea vieții, de ce
nu ar face asta și filosofia pentru a da o definiție destinului?” se întreabă
el. Prima epistola deschide „tandru-provocator” dialogul celor doi prieteni
care se va desfășura „ în spațiul unui turnir cavaleresc”.
Răspunsul lui Andrei Pleșu în scrisoarea a doua întărește ideea „turnirului
cavaleresc”, afirmând că miza încercării nu trebuie să fie „consens gata făcut,
nu confirmare reciprocă”, ci o confruntare de idei, încercând să provoace
cititorului o „fertilă cădere pe gânduri”.
La finalul lecturii acestui
schimb de scrisori realizăm faptul că cei doi scriitori se situează distinct „în
perimetrul întrebărilor fundamentale”. „Tu nu crezi în transcendență, eu nu
cred în imanență. Mie imanența, realul imediat mi se par insuficiente
metaforic, ție transcendența ți se pare insuficientă empiric”, punctează Andrei
Pleșu la afirmația prietenului său: „de îndată ce pășești pe teritoriul
transcendenței îți cresc în mod firesc aripi . În timp ce eu fiind doar un
fizician al destinului suport greu când e vorba de efortul cunoașterii, explicațiile
care se construiesc pe acumulări de metafore”. Andrei Pleșu luptă sub flamura lui „dincolo” a
„intervalului” și a transcendenței, Gabriel Liiceanu aflându-se sub flamura lui
„dincoace”, a „lăuntricului” și a imanenței.”
La întrebarea „au oare toți oamenii un destin?” răspunsul este diferit. Răspunsul lui Pleșu
este ”categoric da, toți oameni au destin, căci toți au parcurs un drum al vieții
presărat cu tot soiul de întâmplări și întâlniri” „destinul ține de alcătuirea
inevitabilă a oricărei vieți, dacă nu înțelegem destinul ca pe o dimensiune
eroică a vieții”. Orice om are un destin, chiar dacă există oameni care nu își
pun întrebări asupra rostului vieții lor. La Gabriel Liiceanu răspunsul este
„categoric nu, pentru că destin nu pot avea decât cei care își iau viața în
primire, îi dau un sens și lasă după ei urma unui proiect împlinit.” Destinul
ca și tragicul sunt concepte „mărețe” . În concepția lui Liiceanu, deși orice
destin implică o viață, nu orice viață înseamnă un destin.
În concepția lui Pleșu, suntem și consecința alegerilor noastre
comportamentale și este citat Heraclit
cu al său „destin ne este caracterul”. „Destinul
este „literatura” vieții noastre, „regia” ei ascunsă, felul in care suntem povestiți,
nu de o străină gură ci și de marele povestitor care a inventat povestea întregii
lumi.” Nici pura fatalitate, nici hazardul nu au ultimul cuvânt. „Realul admite
adaosul posibilului, rămâne loc pentru speranță, pentru responsabilitate,
pentru inițiativă personală, pentru inițiativă lucidă a sinelui asupra lui însuși.”
Pentru Gabriel Liiceanu „a avea destin trece dincolo de simpla viețuire,
înseamnă a trăi, a avea propria ta febră, a iradia, a ctitori ceva, cât de mic,
a fi păstrat în memorie măcar de o mană de oameni care-ți vor onora spiritul și
după ce nu vei mai fi.” Asta înseamnă să deții și să cultivi o „știință a navigării
pe apele a ceea ce ți s-a dat.”
Temei destinului îi va fi dedicat un capitol special în următoarea
carte a lui Gabriel Liiceanu, „Ce gândește Dumnezeu”, apărută în 2022 la
aceeași editură.