S-a născut în 1805 în
Magdeburg, a fost profesor la Universitatea din Königsberg, unde va rămâne până
la finalul vieţii sale, în 1879.
Am citit cartea în 1984,
publicată la Editura Meridiane. Am împrumutat-o de curând cuiva și când mi-a
fost înapoiată, am răsfoit-o pentru a-mi reaminti ideile filozofului.
Ordinarul, meschinul, slăbiciunea, josnicul, obişnuitul,
întâmplătorul şi arbitrarul, inevoluatul
dezgustătorul, grosolanul, hidosul, absurdul, scârbosul, răul,
fărădelegea, fantomaticul, diabolicul,
caricatura, toate aceste aspecte de o mare diversitate ale urâtului sunt
prezente în creațiile artistice devenind categorii estetice.
Pentru Rosenkranz urâtul este «frumosul negativ», «Dacă
el n-ar exista, nu ar putea exista nici urâtul, căci el există numai ca negaţie
a frumosului». De aceea, «frumosul este un dat absolut, iar urâtul unul
relativ».
Mi-aș fi dorit să recitesc toată cartea, dar cum ”timpul
nu mai are rabdare cu oamenii”, am ales să parcurg paginile referitoare la obișnuit, mediocru. Când obișnuitul
devine „urât”? Cum poate fi transfigurat? Când devine artă?
Și iată ce ne spune filozoful :
Cîtă vreme constituie
existenţa empirică a universalului, obişnuitul nu este încă urît.
Obişnuitul, cotidianul
devine, prin lipsa sa de diferenţiere, inexpresiv, plictisitor, ordinar şi se
transformă astfel în urât.
„Locul comun" este trivialitatea deja
cunoscută, recunoscută şi etichetată ca atare.
Mediocritatea sau chiar
totala neputinţă artistică reia ceea ce a fost deja creat fără nici un progres,
fără nici o adâncire productivă şi ne consternează prin trivialitatea ei, de
care nici măcar nu este conştientă. Cînd mediocritatea ajunge, cine ştie cum şi
fără s-o mărturisească, să-şi dea seama de trivialitatea realizărilor ei,
încearcă să le împodobească prin efecte şi stimuli eterogeni spre a le ascunde
platitudinea. Dar rezultatul folosirii lor nu va fi decât acela de a face şi
mai evidente platitudinea concepţiei, sărăcia mijloacelor.
Obişnuitul se autoanulează, când prin
supralicitare devine comic. Obişnuitul poate fi convertit în comic şi prin aceea că este tratat cu autoironie.
Ceea
ce evităm din punct de vedere estetic ca fiind banal şi obişnuit se poate dovedi uneori în mod real ca deosebit de
important. Nu se exprimă şi în acest caz necesitatea, căreia îi suntem cu toţii
subordonaţi? Nu este obişnuitul elementul comun în care se întâlnesc principe
şi cerşetor? Nu trebuie oare cu toţii să mâncăm şi să bem, să dormim şi să digerăm? Copiii nu trebuie
născuţi? Poate o împărăteasă să decreteze abolirea durerilor facerii? Nu ne
putem oare îmbolnăvi cu toţii,
indiferent de bogăţia sau de cultura noastră? Si nu murim în cele din urmă cu
toţii? Nu devine prin aceasta obişnuitul cotidian foarte serios şi stimabil?
Abordat de artă din această perspectivă, obişnuitul îşi pierde orice trăsătură
meschină, vulgară. Astfel au redat in fapt sculptura, pictura şi poezia somnul
zeilor, munca oamenilor, cina comună, nunta, naşterea si moartea — conform cu
nobleţea semnificaţiei lor pozitive şi universale.
Artistul adevărat va reprezenta aşadar
obişnuitul fie în aşa fel încât să pună în evidenţă justificarea sa pozitivă
ca pe o formă necesară a manifestării universale a lumii
sau în aşa fel încât să-1 transpună direct în comic.