Cartea are trei părți, prima parte narează
experiențele din lagăr, a doua parte vorbește despre conceptele de bază ale logoterapiei, metoda în psihoterapie fundamentată de Viktor
Frankl, și partea a treia care este o „pledoarie pentru optimismul tragic”.
Atunci când
a fost deportat în lagărul de la
Auschwitz avea asupra sa manuscrisul unei cărți științifice pe care tocmai urma
să îl publice. Este vorba de „Duhovnicia medicală”. Manuscrisul a fost
confiscat cu brutalitate în lagăr și dorința de a-l rescrie l-a ajutat să supraviețuiască, mărturisește Viktor Frankl. Bolnav
fiind de febră tifoidă într-un lagăr din Bavaria, a notat pe bucățele de hârtie
idei ce urmau sa îl ajute la rescrierea manuscrisului și tocmai acest lucru l-a făcut
să treacă atunci peste pericolul unui accident vascular.
Viktor
Frankl afirmă că, în lagăr nu au rezistat cei mai puternici fizic, ci doar aceia
care aveau o motivație pentru a trăi și îl citează pe Nietzsche care spune „cel
ce are un de ce pentru care să trăiască, poate îndura aproape orice."
Logoterapia,
metoda pe care Viktor Frankl a dezvoltat-o, se axează pe sensul pe care
pacientul dorește să îl dea viitorului
său.
Logos vine
din limba greacă si înseamnă „sens". Logoterapia sau, „cea de a treia școală vieneză de
psihoterapie", așa cum a mai fost numită, se focusează asupra sensului existenței
umane. Conform logoterapiei, „acest efort al omului de a afla sens în viața sa este
forța motivatoare primă în om.” De aceea,
afirma Frankl,” vorbesc eu despre voința de sens, în contrast cu principiul plăcerii
(sau, cum l-am mai putea numi altfel, voința de plăcere) pe care se centrează
psihanaliza freudiană, și totodată în opoziție cu voința de putere pe care se
centrează psihologia adleriană (care folosește termenul de luptă pentru
superioritate). ”
Omul este ființa
care are capacitatea de a trăi și de a muri pentru ceea ce consideră important și valoros
în viața sa, pentru idealurile și valorile sale.
Prima școală vieneză de psihoterapie îi aparține
lui Sigmund Freud, psihanaliza, iar cea de-a doua, lui Alfred Adler, psihologia
individuală, iar logoterapia sau analiza existențială aparținând lui Viktor
Frankl a ajuns sa fie cunoscută drept cea de-a treia școală vieneză de
psihoterapie.
Frământarea și chiar disperarea
omului cu privire la valoarea vieții sale nu sunt boli mintale, ci reprezintă o
problemă existențială, în accepțiunea lui Viktor Frankl.
Omul ajunge
la sens prin valori, care se pot realiza prin trăire, experimentând bunătatea, adevărul și frumosul,
admirând natura, bucurându-ne de cultură sau prin iubire, a doua cale se poate înfăptui prin
creație, a scrie, a crea prin orice alta formă de creație și a treia
cale, prin atitudinea pe care o avem în fata unei suferințe inevitabile:
vinovăție, suferință, moarte.
Viktor Frankl afirma că sănătatea mintala se bazează, paradoxal, nu pe echilibru, cum greșit am presupune, ci pe un anumit grad de tensiune, pe tensiunea dintre ceea ce ai făcut deja și ceea ce ar trebui să mai realizezi, adică pe diferența dintre ceea ce ești și ceea ce ar trebui să devii. Omul nu are nevoie să scape de tensiune, deoarece vidul existențial este periculos, conduce la plictiseală care este o importantă sursa a nevrozelor. ”Azi putem să-l înțelegem pe Schopenhauer când afirma că omenirea este sortită să oscileze la nesfârșit între două extreme, între necazuri și plictiseală.” afirma autorul.
Succesul, fericirea
sunt efecte secundare neintenționate
care rezultă din dedicarea omului fată de o cauză mai mare decât el însuși,
sau al dăruirii de sine către o altă persoană. ”Fericirea trebuie să vină de la
sine - și faptul acesta este valabil și pentru succes: trebuie să îl lași să se
producă tocmai nepurtându-i de grijă. „
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu